Voorwaarden voor evenementenhulpverlening
Voorwaarden t.a.v. de aanvragende organisatie:
1. Aanvragen voor hulpverlening dienen schriftelijk (via het aanvraagformulier op de website, of per email) en minimaal 1 maand tevoren worden ingediend. Dit houdt in dat de EHBO-vereniging ruimschoots in de gelegenheid is deze bemiddeling uit te voeren. Indien wij geen of onvoldoende vrijwilligers kunnen vinden, melden we dit zo spoedig mogelijk aan de contactpersoon van het evenement. Aanvragen die korter dan 1 maand voor aanvang van het evenement binnen komen, worden niet in behandeling genomen.
2. Voor aanvragen van hulpverlening zijn de volgende gegevens vereist.
- Naam van de organiserende instantie.
- Naam en (e-mail)adres/telefoongegevens van de contactpersoon.
- Naam en/of omschrijving van het evenement.
- Datum en plaats van het evenement.
- Begin en eindtijd (wat betreft aanwezigheid van de EHBO-ers) van het evenement.
- Het aantal EHBO-ers dat volgens de vergunning vereist is.
- Of een AED aanwezig moet zijn.
3. De organisatie van het evenement dient te zorgen voor een EHBO-post: een rookvrije, overdekte, droge plaats (moet beschutting bieden aan diverse weersinvloeden) met ten minste 2 stoelen en een tafel, voorzien van voldoende verlichting. De EHBO-post moet voldoende privacy bieden voor het slachtoffer; anders moet er een aanvullende ruimte worden ingericht waar de EHBO-ers de potentiële slachtoffers met de nodige privacy kunnen behandelen.
4. De EHBO-post dient ingericht te worden op een centrale plaats nabij beschikbare toiletten en stromend water. De EHBO-post moet bereikbaar zijn voor een ambulance.
5. De organisatie van het evenement dient te zorgen voor de bewegwijzering (EHBO) naar de plaats waar de EHBO-ers zich bevinden, dan wel voor voldoende bekendheid bij de eigen organisatie (portiers, officials, barpersoneel), en voor eventuele communicatiemiddelen voor de EHBO-ers.
6. Onze EHBO-ers zijn vrijwilligers, d.w.z. dat zij niets betaald krijgen voor hun werkzaamheden tijdens evenementen. Van de organisatie van het evenement wordt daarom goed gastheerschap verwacht, d.w.z. dat de organisatie er o.a. voor zorgt dat de EHBO-ers in redelijke mate worden voorzien van eten en drinken tijdens de uren dat ze dienst hebben. (Geen alcohol!)
7. Bij evenementen die niet gratis toegankelijk zijn, dient de organisatie van het evenement ervoor te zorgen dat de EHBO-ers vrije toegang krijgen.
Voorwaarden t.a.v. onze eigen hulpverleners:
1. EHBO-vereniging Bladel zorgt voor de aanwezigheid van hulpmiddelen zoals een EHBO-tas en, afhankelijk van het type evenement, extra benodigdheden zoals AED (indien aangevraagd), brancard, dekens e.d.
2. EHBO-ers dienen herkenbaar te zijn door het dragen van een EHBO-hesje.
3. Het gebruik van alcohol en/of verdovende middelen door de EHBO-er is niet toegestaan.
EHBO-Vereniging Bladel behoudt zich het recht om meer EHBO-ers in te zetten dan aangevraagd/vereist is, indien wij van mening zijn dat dit aantal niet voldoende is om op een verantwoorde manier Eerste Hulp te verlenen.
Dit kan bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden of indien er veel meer mensen op een evenement komen dan eerst verwacht.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
(Laatst gewijzigd: 21-03-2024)